BACKSPACER :: origini ::

 

LA GENESI DI "BACKSPACER"

5 Aprile 2007 (Billboard): Mike McCready ha rivelato che dopo la fine dell'ultimo tour, i membri della band hanno lavorato a dei demo in separata sede, tenendosi occasionalmente in contatto via email. McCready ha anche provato nuovo materiale con il chitarrista Stone Gossard e con il batterista Matt Cameron nel corso di sessioni separate. Per quanto riguardi i progetti futuri dei Pearl Jam, McCready ha detto che non c'è una data fissata per il ritorno in studio e ha aggiunto "Quando metteremo insieme tutto il materiale, decideremo di fare un disco. Potrebbe essere tra un anno o tra sei mesi".

Ottobre 2007: Voci insistenti, non confermate e non ufficiali, riportano che i Pearl Jam torneranno in studio nella primavera del 2008 per iniziare a lavorare al nuovo album.

3 Febbraio 2008: Jeff Ament è apparso ad una partita dei Sonics, la squadra di basket di Seattle. Intervistato dallo speaker Kevin Calabro, Ament ha svelato che i Pearl Jam ritorneranno in studio nelle prossime settimane per iniziare a scrivere materiale che andrà a comporre il nono album in studio della band di Seattle.

15 Febbario 2008: Billboard ha confermato che prima del tour solista di Vedder che si terrà nell'Aprile del 2008, i Pearl Jam si riuniranno in studio per iniziare a lavorare al nuovo album.

11 Marzo 2008: Rolling Stone riporta che Ed Vedder ha passato l'inverno a fare surf ad Oahu (Hawaii), scrivendo materiale e rilassandosi con sua moglie e la figlia di tre anni. “E' un buon posto per stare, in questo mondo incasinato,” ha commentato Vedder. “L'acqua è il posto dal quale traggo la mia maggiore ispirazione, e da dove ha origine il processo di scrittura.”

21 Marzo 2008: Billboard ha confermato che un paio di settimane fa la band si è ritrovata per otto giorni per iniziare a riunire le idee per il nuovo album in studio della band, anche se Ament ha precisato, "Questo non significa che il prossimo mese ci sarà un disco, ma che è l'inizio del processo. A volte ci vogliono sei mesi, a volte due anni." Ha aggiunto, "E' divertente suonare. Siamo diventati bravi a jammare insieme, quindi è divertente ritrovarci e accendere gli amplificatori. Matt (Cameron) ci dà una battuta e cerchiamo di far saltar fuori qualcosa. Stanno uscendo alcune cose nuove, diverse." Anche Stone Gossard ha commentato: "Siamo solo agli inizi, è così eccitante. Non abbiamo idea di dove andremo a finire ma abbiamo tanti grandi, piccoli inizi."

27 Marzo 2008: Secondo alcuni rumors, Brendan O'Brien potrebbe produrre il prossimo disco dei Pearl Jam. Sul sito della band The Living End, si legge: "I Living End mixeranno l'album con il leggendario produttore Brendan O'Brien, che si occuperà del mixaggio tra i suoi impegni nelle registrazioni del nuovo disco degli AC/DC e del nuovo disco dei Pearl Jam"

25 Aprile 2008: Ospite della radio 107.7 The End di Seattle per parlare del CCFA Benefit, Mike McCready ha confermato che la band è al lavoro sul nuovo album. Non ha fornito ulteriori informazioni, ma ha confermato che stanno lavorando con il loro vecchio produttore (Brendan O'Brien).

30 Aprile 2008: Mike McCready è stato ospite della radio 104.9 FunkyMonkey e ha ulteriormente confermato Brendan O'Brien (verso la fine di questa intervista). Ha anche detto che la band ha 'cinque idee' su cui sta lavorando al momento.

3 Maggio 2008: "Potrebbe passare un anno, forse due, prima che facciamo uscire un disco nuovo, ma non penso che ci vorrà cosi tanto," McCready ha detto al Seattlepj. "Vogliamo prenderci il nostro tempo e fare qualcosa che davvero faccia la differenza." L'articolo aggiunge che dopo il mini tour di Giugno, i Pearl Jam non prevedono di fare un tour più grande finchè il nuovo album non sarà completato. Non ci sono nemmeno piani in vista per uno show della band a Seattle.
- Rolling Stone riporta che i Pearl Jam hanno iniziato a lavorare ai primi demo del loro nono album in studio. Mike McCready ha detto: "Siamo ancora agli stadi iniziali, abbiamo cinque idee sulle quali stiamo lavorando". La band non sa che direzione prenderà la musica del nuovo disco: "Brendan (O'Brien, produttore del nuovo album della band, n.d.r.) ha un modo di sentire che rispettiamo e ci sta portando verso una direzione ma non sappiamo ancora quale sia" ha aggiunto McCready. I Pearl Jam, che hanno già fatto una sessione di registrazione con Brendan O'Brien, probabilmente riprenderanno a lavorare in studio a Luglio, dopo la fine del 'piccolo' tour americano che si svolgerà in Giugno.
- Il primo Maggio, McCready ha dichiarato alla Radio KISW: "Stiamo lavorando al nuovo album proprio ora, siamo nel processo di scrittura di varie canzoni e abbiamo il nostro vecchio produttore Brendan O'Brien che ha lavorato con noi nei nostri primi album come Versus o Vitalogy. E' tornato con noi e stiamo lavorando con lui da un pò, cercheremo di fare uscire il nuovo album durante quest'anno, ma ancora non lo sappiamo con precisione". Ha poi continuato: "Abbiamo quattro o cinque idee sulle quali ora stiamo lavorando ma non vi vogliamo dare una Chinese Democracy" (Mike si riferisce scherzosamente al nuovo e pluririmandato album dei Guns N'Roses, al quale il singer Axl Rose sta lavorando da oltre un decennio, n.d.r.).
- Billboard riporta che Jeff Ament, lo scorso Marzo, ha dichiarato: "Brendan lavora davvero velocemente. E' un super professionista. Lui mi capisce come bassista e non è facile trovare un produttore come lui. Tanti producers hanno 'occhi' solo per il cantante. Ho sempre avuto un grande rapporto con lui. Se gli dico che mi piacerebbe avere un suono alla O'Jays, alla Led Zeppelin o alla P.J. Harvey, lui lo ottiene ". "Siamo sempre stati amici" ha detto O'Brien a Billboard lo scorso autunno. "Sono stati grandi con me quando facevamo dischi insieme [in passato] e siamo sempre rimasti buoni amici... continuo a pensare che siano una grande band. Eddie Vedder ha una delle migliori, se non la migliore, voce. Quando canta, la gente gli crede".

17 Maggio 2008: Mike ha descritto il nuovo materiale su cui la band sta lavorando come "in parte 'poppy', in parte un po' più 'hard'. Vogliamo farlo crescere un po'. Dobbiamo rivisitarlo alcune volte." Per quanto riguarda la possibilità di ascoltare nuove canzoni durante i prossimi shows di Giugno: "Non credo che siano già abbastanza rifinite da volerle suonarle davanti ad un pubblico. Non vogliamo scazzare di fronte a tutti."

Agosto 2008: In un'intervista col magazine spagnolo Staf Magazine, realizzata prima del tour estivo dei PJ, Jeff Ament ha detto che la band tornerà in studio in autunno o inverno.

3 Settembre 2008: Jeff Ament, intervistato da Billboard, ha confermato che i Pearl Jam torneranno in studio in autunno e che sperano di fare uscire il nuovo disco questo inverno. La band di Seattle al momento ha quasi finito le parti strumentali di 5-6 pezzi e 15 altri abbozzi dai quali sperano di ricavare altri 3 o 4 pezzi. Inoltre ha detto che la band ha intenzione di tenere alcuni shows negli stati del Sud degli USA nel corso del prossimo anno.

4 Ottobre 2008: Jeff Ament: "Torneremo insieme in studio in Ottobre per una manciata di sessions. Abbiamo circa 5 o 6 solide basi strumentali e Stone Gossard ha portato alcuni grandi riffs. Potrebbe diventare qualcosa di veramente incredibile". Quando pensate di farlo uscire? "Speriamo d'iniziare a registrare il disco per l'inizio dell'anno". (Rolling Stone U.S.A.)

19 Novembre 2008: Jeff Ament, il bassista dei Pearl Jam, è apparso il 19 Novembre alla radio 101.1 KUFO-FM di Portland durante il programma di Cort and Fatboy per un'intervista (mp3). Ament ha confermato che i Pearl Jam inizieranno con molta probabilità ad incidere il nuovo album nella primavera del 2009 e che uscirà indicativamente durante l'estate o l'autunno del prossimo anno.

3 Dicembre 2008: Il 3 Dicembre scorso Jeff Ament ha partecipato ad una chat sul sito di ESPN, il celebre canale televisivo dedicato al mondo sportivo americano. Nel corso della chat i fans hanno posto diverse domande al bassista dei Pearl Jam; tra queste, un jammer ha chiesto "Quando ci possiamo aspettare il nuovo album?" e Jeff ha risposto: "Ci stiamo lavorando, è come un sufflè. Ci vuole un pò di tempo".

9 Dicembre 2008: McCready è apparso al Tractorn Tavern di Seattle il 9 Dicembre per un set con i suoi Shadow '86. Dopo la conclusiva 'Yellow Ledbetter', Mike ha parlato del nuovo album: "La band sta registrando e scrivendo pezzi. Abbiamo 9 pezzi, per ora. Ed sta lavorando a qualcosa di veramente punk in questi giorni."

30 Gennaio 2009: McCready è apparso ad una radio di Seattle, la FM Kiro, e ha confermato che i Pearl Jam stanno lavorando a 18/19 canzoni. Probabilmente il nuovo disco della band di Seattle, a detta del chitarrista dei Pearl Jam, uscirà verso la fine dell'estate del 2009.

04 Febbraio 2009: Nel numero di Febbraio '09 di Rolling Stone Magazine USA c'è un'interessante intervista in cui i membri della band parlano del nuovo disco. Ecco gli estratti principali:
- La band pensa di pubblicare il nono album in studio per conto propio, senza un'etichetta. "Faremo degli accordi con un certo numero di partners - vendita diretta, online e probabilmente anche telefonia mobile" dice il manager dei Pearl Jam, Kelly Curtis, aggiungendo che il gruppo venderà sul proprio sito web versioni digitali e fisiche dell'album. "La cosa forte è che, mentre le case discografiche stanno morendo, le opportunità sono in crescita"
- La band comincerà presto a registrare con il produttore Brendan O'Brien e spera di pubblicare il disco, ancora senza titolo, entro l'autunno. "A questo punto, penso che siamo disposti a lasciare che qualcuno tagli un po' le canzoni," dice Vedder. "In passato, Brendan ci avrebbe detto, 'Questa è una grande canzone, ma penso che dovreste farla in una chiave diversa', e noi avremmo detto 'no'. Ma ora che sappiamo che Bruce [Spingsteen] ha ascoltato i suoi consigli, penso che lo faremo anche noi."
- I Pearl Jam stanno portando avanti la vigorosa energia melodica del loro ultimo album. Una canzone, una composizione garage di Vedder, ripete il verso "see my friends" sopra un 'power chords and loose' in stile 'Stooges incontrano gli Who', con un giro di chitarra di Mike McCready ispirato a Johnny Thunders. Un altro brano, scritto dal batterista Matt Cameron, è una grande sorpresa: è un elegante power pop, con un riff iniziale alla Rolling Stones che porta ad una strofa tesa, squillante e un'accattivante melodia vocale che non sarebbe fuori posto su un disco dei Kings of Leon. "Avrebbe potuto essere una specie di bizzarra, obliqua canzone artsy di sette minuti con un grande groove," dice Vedder. "Ci ho lavorato dopo che gli altri se ne sono andati, e l'abbiamo accorciata e trasformata in qualcos'altro... sto pensando alle scalette: 'Questo è un brano che potremmo suonare ogni sera?'"
- "Il nuovo album suona bene finora - davvero forte e uptempo, roba in cui possiamo affondare i nostri denti," dice Vedder, che ha visto la sua scrittura cambiare direzione dopo le elezioni. "Ho provato, nel corso degli anni, ad essere speranzoso nei testi, e penso che sarà più facile ora." L'anno scorso la band, ad esclusione di Vedder, si è radunata nella casa in Montana di Jeff Ament per scrivere. "E' stata la prima volta dai tempi del primo disco che abbiamo veramente provato," dice Ament, "invece di andare a studio con un pugno di idee". Mentre Vedder sembra più eccitato dall' idea di canzoni corte e veloci - citando i Guided by Voices come ispirazione - i suoi colleghi sottolineano altre parti del disco . "Ci sono anche un sacco di ballate," dice Stone Gossard. "E ci sono alcuni cambiamenti nel modo in cui Jeff, Matt e io interagiamo - credo che questo disco ci dia la possibilità di suono sensibilmente diverso." Aggiunge Ament, "Ci sono un paio di grandi cose che Ed ha portato e che potrebbero essere dei veri punti di partenza per noi. Qualunque onda Ed abbia catturato con 'Into the Wild', l'ha portato verso luoghi diversi."

06 Febbraio 2009: Billboard riporta che i Pearl Jam si recheranno per due settimane in studio a Los Angeles con il produttore Brendan O'Brien per continuare i lavori sul loro nuovo album. Dopo aver inciso, la scosa estate, alcune idee strumentali, e dopo aver realizzato altri demos lo scorso Dicembre, la band ha lavorato a del nuovo materiale anche in occasione di un recente viaggio in Montana (senza Vedder). Il bassista Jeff Ament rivela che Vedder ha messo delle linee vocali 'grezze' in metà delle idee a cui la band ha lavorato a Dicembre. Alcuni testi hanno dei versi molto belli, a detta di Ament, anche se sono ancora in stato embrionale. E' la prima volta dal 1996 che la band registra canzoni in una città diversa da Seattle. "Ci sono certe canzoni che abbiamo registrato veramente in fretta" dice Jeff, ricordando i tempi delle registrazioni di No Code, "Quando siamo stati ad Atlanta e a New Orleans potevamo registrare fino a due, tre, quattro canzoni nello stesso periodo di tempo. Abbiamo fatto la stessa cosa a Chicago. Mi sto approcciando con questa idea alle sessions che stiamo per iniziare". Parlando del produttore Brendan O'Brien, Jeff Ament ha detto: "Ha un approccio brutalmente onesto su quello che lui pensa possa o non possa andare bene, e questo velocizza davvero le cose, fa sì che non ci perdiamo dietro a idee che forse non sono neanche tanto buone. E' una delle poche persone al di fuori della band di cui ci fidiamo per quanto riguarda la nostra musica, e non vediamo davvero l'ora di fare questo disco."

24 Marzo 2009: Jeff Ament ha rivelato durante un'intervista al magazine ShockHound che una canzone sulla quale la band ha lavorato nelle passate settimane si intitola "The Fixer".

27 Marzo 2009: Mike McCready è apparso al programma radiofonico Ron & Don Show della radio di Seattle KIRO 97.3 (mp3) confermando che la band è a metà del nuovo disco, che hanno registrato 14 canzoni e che con molta probabilità il disco uscirà entro la fine dell'anno. Il chitarrista ha anche confermato che i Pearl Jam terranno un piccolo tour americano in Settembre.

23 Aprile 2009: Jeff Ament è intervenuto alla radio The Trail 103.3 di Missoula (Montana) lo scorso 17 Aprile e ha rivelato che la band saprà la data di uscita del nuovo album entro il 1 Maggio, confermando che si trovano a metà delle registrazioni. Oggi Stone Gossard è stato intervistato dal canale tv MSNBC e alla fine dell'intervista ha detto che l'album uscirà a Settembre (video). La band si trova al momento ad Atlanta, dove sta lavorando al nuovo album con il produttore Brendan O'Brien, originario proprio di Atlanta.

12 Maggio 2009: McCready è stato intervistato dalla radio 104.9 FM di Seattle durante il programma "The Garage Monkey". Il chitarrista ha dichiarato che l'album è stato scritto (?) in un primo momento insieme a Brendan O'Brien senza Vedder a Los Angeles, dopodichè è subentrato nel processo di scrittura anche il cantante dei Pearl Jam. McCready ha anche detto che la band sta ascoltando in questi giorni il mix finale del disco, che probabilmente uscirà in autunno.

18 Maggio 2009: Il sito ufficiale ha annunciato che il 1 Giugno i Pearl Jam saranno ospiti del "Tonight Show with Conan O'Brien" sul canale NBC, dove proporranno brani dal loro prossimo album in studio.

30 Maggio 2009: Secondo alcune indiscrezioni circolate in rete, i Pearl Jam sono apparsi a sorpresa il 28 Maggio 2009 allo Showbox di Seattle per registrare il video del primo singolo estratto dal loro imminente nuovo album. La performance è stata filmata da una vecchia conoscenza della band, il regista Cameron Crowe. Il pezzo, del quale non si conosce ancora il titolo, è stato provato una decina di volta davanti ad un pubblico di circa 300 comparse. La serata è terminata sulle note di "Sonic Reducer" dei Dead Boys e di un' improvvisazione lenta.

02 Giugno 2009: Kelly Curtis è stato intervistato da Billboard (link) e dall'Entertainment Weekly (link). A seguire i punti salienti delle due interviste, più tutte le ultime novità che sono emerse dopo l'apparizione dei Pearl Jam al "Tonight Show" del 1 Giugno 2009:

- Pare ormai certo che il titolo del nono disco in studio dei Pearl Jam sarà "Backspacer". Il titolo è stato confermato anche dal conduttore televisivo Conan O'Brien in occasione dell'esibizione dei Pearl Jam al 'Tonight Show' (tutte le info qui). Presentando la performance, il conduttore ha anche mostrato quello che è sembrato un CD con tanto di artwork (foto), ma non si tratta però della copertina finale dell'album; l'immagine infatti è solo uno degli elementi dell'artwork ancora in lavorazione e curato da Tom Tomorrow, l'amico fumettista di Vedder, per cui il cantate dei Pearl Jam aveva scritto una lettera di sostegno alcuni mesi fa (fonte: Tom Tomorrow's blog),

- Il primo singolo tratto dal nuovo album uscirà probabilmente in Luglio, mentre il disco arriverà nei negozi, presumibilmente, il 22 Settembre 2009 negli Stati Uniti (quindi il 18/09 in Europa),

- Il pezzo provato allo Showbox il 28 Maggio si chiama "The Fixer" e potrebbe essere il primo singolo estratto dal nuovo disco. Kelly ha anche confermato che una parte dei tre/quattro brani filmati per l'occasione potrebbe entrare a far parte del documentario che Cameron Crowe sta preparando per il ventennale della band e che potrebbero anche essere destinate ai bonus delle versioni online o delle edizioni europee del nuovo disco. La decisione di tenere lo show a sorpresa allo Showbox è stata presa perchè, contrariamente a quanto avevamo riportato un paio di giorni fa, la band non ha girato un video musicale, ma uno spot televisivo per Target, una grande catena americana di supermercati,

- Negli Stati Uniti, infatti, il nuovo disco non uscirà tramite una casa discografica ma grazie ad accordi con un consorzio di partners tra i quali grandi corporations come la sopracitata Target, retailers online, partners del mondo delle telefonia e dei videogames, oltre ai circuiti dei negozi di musica indipendenti. Nel resto del mondo il nuovo disco verrà invece distribuito dalla Universal e, ovviamente, sarà disponibile anche tramite il Ten Club, il fan club ufficiale della band.

21 Giugno 2009: Il magazine musicale tedesco Visions (Luglio 2009 - scans dell'articolo, grazie a skyvalley@PJ message board) ha pubblicato una tracklist (ancora non confermata dal Ten Club) di "Backspacer", il nuovo album dei Pearl Jam che uscirà il 18 Settembre 2009. Di seguito la tracklist del disco che, secondo quanto riporta il giornalista nella sua recensione, durerà 36 minuti:

01 See My Friend
02 Got Some
03 The Fixer
04 Johnny Guitar
05 Just Breathe
06 Amongst The Waves
07 Unthought Known
08 Supersonic
09 Speed Of Sound
10 Force Of Nature
11 The End

Interessante notare che "Got Some" è stata proposta al 'Tonight Show with Conan O'Brien' il primo Giugno 2009, "The Fixer" è il pezzo che la band ha registrato allo Showbox a fine Maggio per lo spot della Target, "Unthought Known" è la canzone scritta da Vedder e presentata durante il suo tour solista dello scorso anno, mentre "The End" è un altro pezzo recentemente proposto dal cantante dei Pearl Jam durante il tour che sta tenendo proprio in questi giorni in U.S.A. Inoltre, non è ancora confermato al 100% ma vari siti web (come questo) riportano che il primo singolo tratto da "Backspacer" sarà proprio "The Fixer", la cui uscita è prevista per il 20 o il 21 Luglio.

10 Luglio 2009: Il sito AllAccess.com, che si occupa di industria musicale, da qualche giorno ha messo in rotazione nella sezione "Rock" alcuni banners pubblicitari animati che annunciano per il 20 Luglio l'uscita in formato digitale di "The Fixer" che - a questo punto possiamo dirlo, - è ufficialmente il primo singolo dei Pearl Jam estratto dal nuovo album "Backspacer", la cui data di uscita (ufficiale e ora confermata anche dal Ten Club) è fissata per il 20 Settembre negli USA - quindi il 18 Settembre in Italia (Grazie a TFT).

13 Luglio 2009: Con una mossa a sorpresa e senza alcun annuncio, lo store ufficiale del Ten Club ha messo oggi in pre-ordine l'LP e il CD di "Backspacer", oltre al singolo in vinile 7'' di "The Fixer"! Ecco tutti i dettagli:

SINGOLO "The Fixer/Supersonic"
Costo: $5.99 (escluse spese di spedizione). 7" vinile bianco, 45 giri. Data di pubblicazione: 24 Agosto 2009 (nelle radio dal 20 Luglio).

ALBUM "Backspacer"
Ten Club/Indie Package CD. Costo: $13.99 (escluse spese di spedizione). Copertina rigida con libretto. Data di pubblicazione: 20 Settembre (USA).

LP. Costo: $19.98 (escluse spese di spedizione). Vinile 180 grammi. Booklet a colori di 24 pagine (dimensione 11.7'' x 11.75''), a cura di Tom Tomorrow. Data di pubblicazione: 20 Settembre.

Tracklist ufficiale:

1. Gonna See My Friend
2. Got Some
3. The Fixer
4. Johnny Guitar
5. Just Breathe
6. Amongst The Waves
7. Unthought Known
8. Supersonic
9. Speed Of Sound
10. Force Of Nature
11. The End

4 Agosto 2009: Da qualche giorno, sul sito dei Pearl Jam è disponibile a questa pagina un viral game in stile caccia al tesoro creato dalla crew dei Pearl Jam e che consiste nel rintracciare nove singole immagini sparse per tutto il web (in siti come rollingstone.com o twofeetthick.com - per scovarli tutti basta usare Google), cliccando sulle quali è possibile comporre la copertina finale del nuovo album della band. Come già riportato in precedenza, l'artwork è stato ideato dal cartoonist Tom Tomorrow. Una volta completato il collage, si attiva il download dell'mp3 di "Speed Of Sound" in versione demo, suonata dal solo Ed Vedder, canzone che sarà presente in versione full band su "Backspacer". Se proprio non riuscite a completare il gioco, l'artwork di "Backspacer" lo potete vedere nella sua interezza cliccando qui, mentre per l'mp3 vi consigliamo di dare un'occhiata al forum di Pearl Jam OnLine.

Pochi giorni fa, Billboard ha pubblicato un bell' articolo sui Pearl Jam, di cui consigliamo vivamente la lettura (la traduzione italiana è disponibile qui) e da cui si è appreso che l'edizione di "Backspacer" in vendita negli USA nei grandi magazzini Target darà accesso ad una pagina online con 11 concerti che coprono tutto l'arco della carriera della band, tra i quali l'aquirente potrà sceglierne due da scaricare. La band creerà anche una T-shirt in cotone organico che sarà venduta nei negozi Target e i cui proventi andranno in beneficenza a Feeding America. Target ha anche l'esclusiva per una versione dell'album che permetterà di accedere al download delle canzoni di "Backspacer" per il videogame "Rock Band 2" su Xbox Live e Playstation Network. La partnership con il provider di telefonia mobile USA Verizon, inaugurata in occasione del tour 2008 e proseguita anche in occasione della riedizione di "Ten", è stata riconfermata anche per il lancio di "Backspacer": già a partire da questa settimana e fino al 17 Settembre, gli utenti Verzion possono scaricare le canzoni del nuovo album come suonerie e risponderie accedendo al sito www.vzw.com/mp3. Verizon distribuirà anche i mobile bootlegs per il tour autunnale della band. Maggiori info qui.

 

 

BACKSPACER's GENESIS

Apr 05/2007 (Billboard): Mike McCready has revealed that after the last tour ended, band members have been demoing material on their own while staying in occasional contact via email and that he has tested out some ideas with guitarist Stone Gossard and drummer Matt Cameron in separate sessions as well. Talking about future Pearl Jam projects, McCready has said that Pearl Jam has "no set date" for returning to the studio and added: "When we get it all together, we'll decide to do a record. That may be a year from now or half-a-year from now".

Oct 2007: Insisting, unconfirmed and unofficial rumors report that Pearl Jam will be back in studio in spring 2008 to work on a new album.

Feb 03/2008: Jeff Ament appeared at a Seattle Sonics basketball game. Interviewed by announcer Kevin Calabro, Ament revealed that Pearl Jam are "gonna get together here in a couple of weeks and try and write some stuff" for the Seattle band's ninth studio album.

Feb 15/2008: Billboard has confirmed that before Vedder hits the road with his US solo tour in April, Pearl Jam is expected to regroup and start sketching out material for its next studio album.

Mar 11/2008: Rolling Stone reports that Ed Vedder has spent the winter surfing in Oahu, writing and hanging with his wife and three-year-old daughter. “It's a good place to be in a screwed-up world,” Vedder said. “The water is where I get most of my thinking done, and the writing just starts happening.”

Mar 21/2008: Billboard has confirmed that a couple weeks ago, band members got together for eight days to begin kicking around ideas for the next Pearl Jam album, although Ament cautions, "It doesn't mean there'll be a record our next month, but it's the start of the process. Sometimes it takes six months and sometimes it takes two years." He also added, "It's just fun to play. We've actually gotten really good at jamming with each other, so it's fun to get together and crank up the amps. We'll have (drummer) Matt (Cameron) throw a beat at us and try to come up with something. There's some new, different kind of things coming out of people." Stone Gossard also commented: "We're just getting into it, which is so exciting. We have no idea where it's going but we have a lot of great little starts."

Mar 27/2008: Rumours are spread Brendan O'Brien might be the producer of Pearl Jam's next album. According to The Living End's website: "The Living End will then be stepping in to mix the record with legendary producer Brendan O'Brien, who will be mixing the album in between his commitments recording the new AC/DC album and the new Pearl Jam record."

Apr 25/2008: Mike was on 107.7 The End radio to talk about the CCFA concert and mentioned that they were currently working on the new album. He didn't give up any more info except that they were working with their old producer (Brendan O'Brien - confirming it, actually).

Apr 30/2008: Mike McCready was on 104.9 FunkyMonkey and further confirmed Brendan O'Brien (right at the end of this interview - about 60 min in). He also said the band is working on '5 ideas' so far.

May 3/2008: "It may be a year from now before we put out a new record, maybe two years, but I don't think it'll be that long," McCready told Seattlepj. "We really want to take our time and make something that really stands out." The article adds that Pearl Jam will tour the East Coast this spring and summer but doesn't have any plans to launch a larger tour until a new album is finished. There also aren't any plans for a Seattle show in the foreseeable future.
- Rolling Stone reports that Pearl Jam have begun work on early demos for their ninth studio album. Mike McCready said: “It's really in its infant stages right now.” The band isn’t sure yet about the direction of the new release: “Brendan (O'Brien, who will produce the new album, n.d.r.) is another set of ears that we respect, and he's going to give us a different way to go but I don't know what that is yet,” McCready said. The band has already had one session with O'Brien, and will probably resume work on the album in July after finishing their June U.S. tour.
- Mike McCready told Seattle radio station KISW on May 1: "We are working on a new record right now, so we are in the process of writing a bunch of new songs, and we have our producer Brendan O'Brien - who worked on some of our earlier records - Vs. and Vitalogy. He is back with us right now so we are working on songs with him. We will try to do a record sometime this year, but that's about all we got." He added: "We've got about four or five tunes ready to go right now. They are just in the early phases. We won't give you a Chinese Democracy." (Mike ironically refers to the infinitly postponed Guns N'Roses album that Axl Rose has been working on for the past 14 years, n.d.r.).
- Billboard reports that Jeff Ament told them in March: "Brendan works really fast. He's a super pro. I've always felt, working with him, that he understood me as a bass player and that's not always easy. A lot of producers are there to please the singer. But I've always had a great rapport with him. I can tell him I want something to sound like the O'Jays or Led Zeppelin or PJ Harvey and he gets it"."We've always been friends," O'Brien told Billboard last fall. "They were great to me when we were making records together [before], and we still remained very good friends ... I still think they're a great band. Eddie [Vedder] has one of the best, if not the best, voices out there. When he sings, people believe them."

May 17/2008: About the new material the band has been working on: "Some of it's kind of poppy and some of it's a little hard. We want it to grow up a little bit. We have to revisit it a few times." As for the possibility of previewing new and unrecorded material at their next shows, McCready said that's unlikely to happen on Pearl Jam's upcoming North American tour: "I don't know if we have it refined enough to want to play it in front of an audience yet. We don't want to hack in front of everybody."

August 2008: In an interview Jeff Ament gave on Staf Magazine before PJ's summer tour, he said that the band will be back in studio in autumn/winter.

September 3/2008: Ament, interviewed by Billboard, has also confirmed that, later this fall, Pearl Jam will reconvene to continue work on its eighth studio album. "Hopefully sometime this winter we will knock a record out and," he says. "We have five or six almost finished instrumental beds, and maybe 15 other things from which we could definitely get three or four songs out of". He also hinted that the band could play some shows in Southern USA next year.

October 4/2008: Ament: "We're gonna get together in October and have a handful of sessions. We have about five or six solid instrumental arrangements, and Stone Gossard has come up with some great riffs. I think it could turn into something pretty amazing." Whats the ETA? "Hopefully by the first of the year we'll have a record to make." (Rolling Stone U.S.A.)

November 19/2008: Pearl Jam bassist Jeff Ament made an interview with radio 101.1 KUFO-FM in Portland during the Cort and Fatboy show (mp3) on November 19. Ament confirmed that Pearl Jam will probably begin to record the new album in spring 2009 and hope to release it next summer/fall, approximately.

December 3/2008: On December 3, Jeff Ament took part in a live online chat on ESPN.com, website of the famous U.S. TV channel devoted to sports. During this chat, fans asked him some questions; one of them was: "When can we expect the new album?" and Jeff answered: "We're working on it... this one's souffle-like so it might take a while".

December 9/2008: McCready appeared at the Tractorn Tavern in Seattle on December 9, for a set with his Shadow '86. After closing with 'Yellow Ledbetter', Mike addressed the crowd and said that Pearl Jam were recording and writing, had about 9 songs and that Ed had come up with something really punk and cool the day before that he was really excited about.

January 30/2009: McCready appeared on Seattle's 97.3 FM Kiro radio for a phone interview and said that Pearl Jam are currently working on 18/19 songs. The band's new album is likely to be released in late summer 2009, so the guitar player stated.

February 04/2009: The February '09 issue of Rolling Stone magazine (US print edition) features an interesting interview with Pearl Jam members talking about the new album. These are the main extracts:

- They plan to release their ninth studio album on their own, without a label. "We'll make deals with a number of partners - retail, online and probably mobile, too" says Pearl Jam manager Kelly Curtis, adding that the group will sell digital and physical versions of the album on its own website. "The cool thing is, as the record companies are kind of dying, the opportunities are growing"
- The band will soon begin recording with producer Brendan O'Brien and hopes to release the still-untitled disc by yhe fall. "At this point, I think we're willing to let somebody cut the songs up a little bit," says Vedder. "In the past, Brendan would say, 'It's a great song, but I think you should do it in a different key', and we'd say no. But now that we've heard Bruce has listened to his suggestions, I think we will too."
- Pearl Jam are carrying through with the punchy, melodic energy of their last album. One song, a garage-y composition by Vedder, repeats the lyric "see my friends" over Stooges-meet-the-Who power chords and loose. Johnny Thunders-inspired lead guitar from Mike McCready. Another tune, penned by drummer Matt Cameron, is a bigger surprise: it's sleek power pop, with a Stones-y intro riff-leading into a tight, chiming verse and a catchy vocal melody that wouldn't be out of place on a Kings of Leon record. "That could have been a seven-minute, weird, sideways kind of artsy song with a cool groove," Vedder says. "I thinkered with it after everyone left, and we shrunk it down and turned into somethig else... I'm thinking about set lists: 'Will this be a song we'll play every night?'"
- "The new record feels good so far - really strong and uptempo, stuff we can sink our teeth into," says Vedder, who has seen his songwriting shift direction since the election. "I've tried, over the years, to be hopeful in the lyrics, and I think that's going to be easier now." Last year, everyone but Vedder gathered in bassist Jeff Ament's Montana house for a songwriting retreat. "It's the first time since the first record that we've really rehearsed," says Ament, "instead of just going to the studio with a handful of ideas". While Vedder seems most excited by the idea of short, fastsongs - citing Guided by Voices as an inspiration - his bandmates emphasize other parts of the recors. "There's plenty of ballads, too," says Stone Gossard. "And there's some shifts in how Jeff And Matt and I are all relating - I think this record's got a chance to sound significantly different." Adds Ament, "There's a couple of great things that Ed brought in that could be real departures for us. Whatever wave Ed caught with 'Into the Wild' has taken him to different places."

February 06/2009: Billboard reports that Pearl Jam is about to hit the studio for a two-week session in Los Angeles with producer Brendan O'Brien as it continues work on its ninth studio album. After laying down some instrumental beds last summer, additional demos were put to tape in December, and the band's non-singing members formulated another batch of material during a recent trip to Montana. Frontman Eddie Vedder "put rough vocals on about half the stuff we worked on in December," says bassist Jeff Ament. "There's a handful of really great lyrics. Lyrically, that stuff is in the embryonic stage, but there's a handful of lines and a couple of choruses that are just really great. He keeps getting better." This will be the first time Pearl Jam has spent significant time recording outside Seattle since 1996's "No Code. "There's certainly been groups of songs that we've recorded very quickly," Ament says. "When we went to Atlanta and New Orleans, we could knock out two, three, four songs in the same amount of days. We did the same thing in Chicago. I'm kind of approaching it with the idea that it'll work out like those sessions did." Ament says the band is very excited about the return of O'Brien: "He brings a brutally honest approach to what he thinks is working and what isn't, and it really moves things along," he says. We don't get waded down with ideas that maybe aren't even that good. He's one of the few people outside of the band that we trust with our music, and we're really, really looking forward to making this record."

March 24/2009: In a recent interview with ShockHound Magazine, Jeff Ament revealed that one of the songs that the band has been working on lately is titled "The Fixer".

March 27/2009: Mike McCready appeared at the Ron & Don Show on Seattle's KIRO 97.3fm radio (mp3) for a phone interview, confirming that that the band is halfway through recording their new album (they recorded 14 songs so far) and it is very likely that the album will come out later this year. The guitarist also confirmed that Pearl Jam will be doing a small U.S. tour in September.

April 23/2009: Jeff Ament spoke on Radio 103.3 The Trail of Missoula (Montana) on April 17 and revealed that the band will know by May 1st the album release date, confirminig that it is "halfway done" . Today Stone Gossard was interviewed by TV channel MSNBC and at the end of the interview said that the new album will be out in September (video). The band is currently in Atlanta, working on the new album with Atlanta producer Brendan O'Brien.

May 12/2009: McCready was interviewed by Radio 104.9 FM in Seattle during the program "The Garage Monkey". The guitarist said that the band wrote most of the music with Brendan O'Brien, but without Ed, in LA. They tightened it up, then Ed came in about halfway through to add to it. McCready also said that the band has just received final mix of the new album and are reviewing it, hoping to release it later this year - not end of year, more like fall (Source).

May 18/2009: The band's official site has announced that Pearl Jam is scheduled to appear as the inaugural musical guest for the June 1, 2009 premiere of “The Tonight Show With Conan O'Brien.” The band will perform songs from their upcoming studio album.

May 30/2009: According to some rumors circulating on the Web, Pearl Jam played a surprise gig at the Showbox in Seattle on May 28 to shoot a video for the first single from their upcoming new album. The performance was filmed by an old acquaintance of the band, director Cameron Crowe. The song (whose title is still unknown) has been tried a dozen time in front of an audience of about 300 extras, hired to be in the crowd for the taping, a large number of whom were reportedly laid-off workers from the area. The performance ended with a cover of Dead Boys' "Sonic Reducer" and an unnamed (likely new) slow jam.

June 02/2009: Kelly Curtis was interviewed by Billboard (link) & by Entertainment Weekly (link). Here are the highlights of the two interviews, plus all the latest news that have emerged after Pearl Jam's appearance at the "Tonight Show" on June 1, 2009 :

- It now seems certain that Pearl Jam's ninth studio album is titled "Backspacer". The title has also been confirmed by TV host Conan O'Brien, introducing Pearl Jam's performance at the 'Tonight Show' (full details here). Presenting the band, Conan held up what it seemed to be a CD with artwork (photo), but the image was only part of a greater whole — it wasn’t the finished album cover, wich is still in production and is being created by Tom Tomorrow, cartoonist and Vedder's friend (source: Tom Tomorrow's blog).

- An official first single will likely be released in July, while the CD will presumably be in stores on September 22, 2009 in the U.S. (September 18, 2009 in Europe),

- Possible first single "The Fixer" was filmed at the Showbox on May 28. Curtis said that the band shot three or four songs that night and confirmed that some of the footage may be used for a project that Cameron Crowe is working on in connection to the band's 20th anniversary and may also appear on additional materials for online or European release. Contrary to what we reported two days ago, the band wasn't shooting a music video last week at Seattle's Showbox, they were actually recording a commercial for Target (which is US's third-largest discount retailer) under the direction of Cameron Crowe,

- Curtis confirmed that the band's next release would come without a U.S. label, but a consortium of partners, including Target as the "big box" retail partner. "We'll have a lot of partners," said Curtis, who confirmed that deals were also finished or in the works with an online retailer, a mobile partner, a gaming company and with a network or possibly networks of indie retail stores. Internationally, the album will be released via Universal Music Group and, obviously, it will also be for sale via Pearl Jam's fan club, Ten Club.

June 21/2009: German music magazine Visions (July 2009 issue - scans here, thanks to skyvalley@PJ message board) published a tracklist of "Backspacer", the new Pearl Jam album due out on September 18, 2009. Here's the tracklist (not yet confirmed by Ten Club) of the record, whose length is about 36 minutes, according to the review on the magazine:

01 See My Friend
02 Got Some
03 The Fixer
04 Johnny Guitar
05 Just Breathe
06 Amongst The Waves
07 Unthought Known
08 Supersonic
09 Speed Of Sound
10 Force Of Nature
11 The End

Interesting notes: "Got Some" was perfermed at 'The Tonight Show with Conan O'Brien' on June 1st, 2009; "The Fixer" is the song that the band taped at the end of May at The Showbox in Seattle for the Target ad; "Unthought Known" is a song written by Vedder and presented during his solo tour last year, while "The End" is another song recently performed by the singer during his current US solo tour. Moreover, it is not 100% confirmed yet but a few websites (like this one ) list "The Fixer" as the first single from "Backspacer" with a release date scheduled for July 20-21.

July 10/2009: Music industry website AllAccess.com has recently been displaying on its "Rock" news section a couple of animated advertising banners announcing for July 20 a digital release of "The Fixer" that - at this point we can say it, - is officially the first single from the new Pearl Jam album, "Backspacer" whose release date (now officially confirmed by Ten Club) is scheduled for September 20, 2009 in the U.S. Internationally, the album will be available beginning on September 21, 2009 via Universal/Island Records. (Thanks TFT).

July 13/2009: In a surprise move and without any announcement, the Ten Club official store has begun a presale of "Backspacer" on CD & LP + "The Fixer" single on 7'' vinyl! Here are all the details:

SINGLE "The Fixer/Supersonic"
Price: $5.99 (+ shipping). 7" White vinyl, 45 rpm record. Street date: 8/24 (radio release: July 20).

ALBUM "Backspacer"
Ten Club/Indie Package CD. Price: $13.99. Hard-bound book style jacket ala the Avocado package. Street date 9/20 (USA).

Vinyl LP. Price: $19.98 (+ shipping). 180-gram vinyl. 24-page full-sized (11.75" x 11.75") full-color booklet. Original art by Tom Tomorrow (This Modern World). Release date 9/20 (USA).

Official Tracklist:

1. Gonna See My Friend
2. Got Some
3. The Fixer
4. Johnny Guitar
5. Just Breathe
6. Amongst The Waves
7. Unthought Known
8. Supersonic
9. Speed Of Sound
10. Force Of Nature
11. The End

August 4/2009: For the past few days Pearl Jam's website has been hosting a little viral game, a treasure hunt style competition set up by Pearl Jam's crew, which consists of nine individual images scattered across various Internet sites (like rollingstone.com or twofeetthick.com - to find the others we suggest you to use Google). The images are placed on a grid on this page after clicking on them, revealing the final cover art for the band's new album. As already mentioned before, the artwork was created by cartoonist Tom Tomorrow. After completing the collage, you receive a free download of a demo of album track "Speed of Sound", performed by Vedder alone. If you are unable to complete the game, you can see the artwork for "Backspacer" in its entirety by clicking here. You can also take a look at Pearl Jam OnLine's forum for the mp3.

A few days ago, Billboard published a must read article about Pearl Jam, revealing that those who purchase the album through Target will be able to access a "virtual 'vault'" of 11 concerts spanning Pearl Jam's career, from which fans can choose two. The band will also create an organic cotton T-shirt to be sold at Target, with proceeds earmarked for the hunger relief charity Feeding America. "Backspacer" will also be available on "Rock Band" the day it comes out, and Target has an exclusive on an edition of the album featuring access to download its songs for "Rock Band" on Xbox Live and PlayStation Network. The partnership with US mobile operator Verizon, started during the 2008 tour and continued with the reissue of "Ten", has been re-extended to include ringtones and ringbacks for songs from "Backspacer," which will roll out at a rate of one per week until release date, as well as mobile bootlegs for the band's fall tour. Between now and the album's release on Sept. 20, the company will be offering one exclusive ringtone a week (and three the final week before release). The songs will be available from VZW Tones or www.vzw.com/mp3. More info here.